Państwowa Wyższa Szkoła Sztuk Plastycznych w Łodzi, obecnie Akademia Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego, powołana została wiosną 1945 roku. Tworząc program, założyciele łódzkiej uczelni szukali inspiracji w artystycznym i dydaktycznym dorobku Bauhausu i doświadczeniach pedagogicznych Kazimierza Malewicza. W 1987 roku, przyjmując imię Władysława Strzemińskiego, jako swego patrona, uczelnia wpisała również w swój program kontynuację jego idei, kontynuację twórczą, ewolucyjną, wiążącą tradycję ze współczesnością.
WYDZIAŁY I KIERUNKI STUDIÓW
Wydział Tkaniny i Ubioru
Kierunek: wzornictwo, specjalności:
- projektowanie tkaniny
- projektowanie ubioru
- projektowanie biżuterii
KATEDRY
Katedra Kształcenia Ogólnoplastycznego
Katedra Kształcenia Ogólnoplastycznego jest podstawowym ogniwem dydaktycznym na Wydziale, umożliwiającym realizację celów poznawczych w zakresie kształcenia wszechstronnego (malarstwo, rysunek, kompozycja, rzeźba, grafika warsztatowa, fotografia, technologia malarstwa)
Katedra Druku na Tkaninie
Katedra Druku spełnia swoje zadania włączając się w ogólną strukturę i cele dydaktyczne. Jako żywy organizm podlega uzasadnionej ewolucji, kształtując program dydaktyczny zgodnie ze zmieniającymi się warunkami rozwoju sztuki.
Katedra Biżuterii
Katedra Tkaniny
Wielowątkowy program dydaktyczny poszczególnych pracowni projektowych gwarantuje studentowi rozwijanie wrodzonej wrażliwości plastycznej i wykorzystywanie wiedzy nabytej w pracowniach Katedry Ogólnoplastycznej, pozwala na rozbudzanie kreatywności i kształtowanie artystycznej strony osobowości projektanta.
Katedra Ubioru
Podstawową zasadą w dydaktyce Katedry jest stwarzanie warunków do czynnego studiowania, głównie poprzez problemowe ujmowanie zadań stawianych studentom. Pozwala to na wykształcenie u nich umiejętności "uczenia się" zamiast stereotypowego "nauczania". W ten sposób dąży się do ukształtowania odpowiedniej twórczej i aktywnej osobowości.
Warsztaty Realizacyjne:
- krawiecki
- nakryć głowy
- obuwia i galanterii skórzanej
- dziewiarski
Wydział Grafiki i Malarstwa
Kierunek: Grafika i Malarstwo, specjalności:
- malarstwo
- projektowanie graficzne
- grafika warsztatowa
- multimedia i techniki przetwarzania obrazu
KATEDRY
Katedra Malarstwa, Rysunku i Rzeźby
Katedra Malarstwa, Rysunku i Rzeźby pełni na Wydziale funkcję dwojakiego rodzaju. Podstawową funkcją Katedry jest wszechstronne przygotowanie studentów do podjęcia twórczości artystycznej w zakresie plastyki w szerokim znaczeniu.
Katedra Projektowania Graficznego
Zasadniczym zadaniem Katedry jest kształcenie specjalistów w dziedzinie projektowania książki, prasy, opakowań, informacji wizualnej, identyfikacji, fotografii reklamowej i grafiki reklamowej.
Katedra Grafiki Warsztatowej
Studia w Katedrze przygotowują do podejmowania różnorodnych zadań w realizacji których niezbędne jest swobodne operowanie warsztatem. Absolwenci powinni posiadać rzetelną znajomość problematyki sztuk graficznych (historyczny rozwój technik graficznych, różnorodne warsztaty i technologie i ich możliwe relacje) oraz pogłębioną wiedzę humanistyczną.
Katedra Multimediów
Wydział Form Przemysłowych
KATEDRY
Katedra Kształcenia Ogólnoplastycznego
Celem Katedry Kształcenia Ogólnoplastycznego jest pobudzanie wrażliwości, stymulowanie procesów twórczych oraz sterowanie procesem nauczania ukierunkowanym na zdobywanie wiedzy i zdolności niezbędnych w projektowaniu form przemysłowych.
Katedra Projektowania
Głównym zadaniem katedry jest wykształcenie specjalistów odpowiedzialnych za wygląd i walory użytkowe produktów wykonywanych metodami przemysłowymi zdolnych do podejmowania trafnych decyzji w warunkach wolnego rynku. Również istotny element stanowi zdolność współpracy projektanta z kadrą inżynieryjno-techniczną.
Zakład Ergonomii i Podstaw Nauczania
Zakład Ergonomii i Podstaw Nauczania zajmuje się nauczaniem i częściowym kształceniem kierunkowym w zakresie projektowania form przemysłowych. Zakres programowy dydaktyki Zakładu wynika z istoty samego wzornictwa przemysłowego. W swoich założeniach odpowiada kształtowaniu całego materialnego otoczenia człowieka zgodnie z tendencjami szeroko rozumianego rozwoju kultury i sztuki, rozwoju techniki oraz postępowi wiedzy w zakresie nauk o człowieku, przy czym celem nadrzędnym jest zaspokajanie ludzkich potrzeb.
Modelarnia
REKRUTACJA
Informacje ogólne dla kandydatów na studia
Warunki i tryb rekrutacji na studia - Uchwała Senatu ASP
Zarządzenie Rektora dotyczące podejdmowania i odbywania studiów przez cudzoziemców
Dokumenty dla kandydatów na studia
PATRON
Początek historii Uczelni jest nierozerwalnie związany z postacią Władysława Strzemińskiego (1893-1952), wybitnego artysty, teoretyka i pedagoga PWSSP w latach 1945 - 1950. jego sztuka, koncepcja dydaktyczna, a przede wszystkim śmiałość i nowatorstwo myśli określiły ówczesny charakter szkoły. W późniejszych latach zaistniały różne, często kontrowersyjne koncepcje interpretacji założeń Mistrza.
Badania dowiodły dobitnie, że Władysław Strzemiński swoją oryginalną, odrębną twórczością oraz nową unikalną myślą teoretyczną na trwałe i w sposób znaczący wpisał się w światową sztukę XX wieku. Jako malarz został uznany za jednego z najbardziej oryginalnych przedstawicieli nurtu konstruktywistycznego. Jest twórcą unizmu; był badaczem zjawiska powidoku i twórcą obrazów solarystycznych.
|